Komt er licht aan het einde van de tunnel?
Hopelijk gaan binnenkort de winkels en terrassen weer open. Dit zou echt geweldig zijn voor een hoop ondernemers, maar hoe ga je hier nu als leverancier mee om en wat zijn de gevolgen?
Een winkel of bijvoorbeeld een horecazaak zullen weer voorraden moeten inkopen. Het risico dat jouw klant het financieel alsnog niet redt loert om de hoek, maar ondertussen hebben jullie al uitgeleverd.
DFI heeft een aantal tips op een rij gezet.
Tip 1:
Voordat je met een (nieuwe of bestaande) klant zaken doet, doe eerst wat vooronderzoek. Google het bedrijf of persoon even, zoek ze op social media of neem even contact op met de adviseurs van DFI. Wij kunnen je altijd aangeven of het bedrijf/persoon bij ons bekend is als wanbetaler zonder in te gaan op details.
Tip: 2:
Laat (nieuwe of bestaande) klanten alleen orders plaatsen als zij akkoord zijn gegaan met jullie algemene voorwaarden. Laat ze ervoor tekenen en geef/stuur ze mee. Heb je geen algemene voorwaarden, vermeld dan duidelijk in de offerte/overeenkomst jullie eisen zoals het betalingscondities, het eigendomsvoorbehoud etc.
Tip 3:
Factureer een deel vooruit als aanbetaling of vraag om een bankgarantie. Bij voorkeur kostendekkend.
Tip 4:
Verstuur je order(s) alleen maar aangetekend en doe er altijd een pakbon bij die gecontroleerd is. Dit om achteraf getouwtrek te voorkomen of iets wel of niet juist geleverd is.
Tip 5:
Hanteer een strakke facturatie. Max 30 dagen betaaltermijn, na vervaldatum direct herinneren/aanmanen. Je dient immers je debiteuren te trainen.
Wil je meer weten of besteed je liever je debiteuren beheer uit aan DFI, neem dan contact op met onze adviseurs.
Leave a Reply